Odpowiedzialność zarządu za system kontroli wewnętrznej
W dzisiejszym świecie biznesu, w którym ryzyko, zawirowania rynkowe i przepisy prawa stale ewoluują – rola kontroli wewnętrznej wzrasta bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Odpowiedzialność za ten kluczowy element zarządzania spółką spoczywa przede wszystkim na zarządzie.
W Kodeksie spółek handlowych niezależnie od formy prawnej jednostki można się spotkać z wyróżnieniem dwóch podstawowych funkcji zarządu (np. art. 201 par. 1 k.s.h. – spółka z o.o., art. 300 par.1 – spółka akcyjna):
∑ prowadzenie spraw spółki, czyli podejmowanie decyzji gospodarczych;
∑ reprezentację spółki na zewnątrz – składanie, przyjmowanie w imieniu spółki oświadczeń woli.
Kompetencje te są wymienione bardzo ogólnie.
Odpowiedzialność zarządu za system kontroli wewnętrznej jest niezwykle istotnym tematem w sferze zarządzania przedsiębiorstwem. System kontroli wewnętrznej ma kluczowe znaczenie dla skutecznego funkcjonowania organizacji, zapewniając bezpieczeństwo operacyjne oraz minimalizując ryzyko wystąpienia nadużyć, błędów i utraty zasobów.
Zarząd jest pierwszym szczeblem w przedsiębiorstwie odpowiedzialnym za wprowadzenie i utrzymanie skutecznego systemu kontroli wewnętrznej. Odpowiedzialność ta obejmuje zarówno określenie celów i strategii, jak i nadzorowanie procesu wdrażania i oceny skuteczności kontroli wewnętrznej. Zarząd powinien być świadomy ryzyka związanego z brakiem skutecznego systemu kontroli wewnętrznej i podejmować wszelkie działania, aby temu zapobiec. Kontrola wewnętrzna odnosi się do systemu kontroli, procedur i polityk, które mają na celu zapobiegania oszustwom, błędom...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta